Capturing Invisible - co to takiego?
Capturing Invisible to innowacyjna metoda badawcza, dająca możliwość analizy socjotechnicznych imaginariów i ich wpływu na społeczeństwo. Ta metoda pozwala zgłębić wyobrażenia dotyczące przyszłości oraz przekształcanie ich w konkretne plany działań dla Twojej firmy. Korzystając z narzędzi badawczych Capturing Invisible, przedsiębiorcy mogą lepiej zrozumieć jak odbierane są ich produkty i dostosować swoją strategię komunikacji oraz kształt produktu i usługi do dominujących lub alternatywnych wyobrażeń.Zastosuj narzędzie do badania zbiorowych wyobrażeń
Dlaczego Capturing Invisible działa? To nie tylko teoria poparta badaniami naukowymi, ale przede wszystkim narzędzie badawcze. Twórcy metody, zespół naukowy z UJ, analizuje dzięki niej wyobrażenia na temat przyszłości związanej z technologią w politykach publicznych, finansowaniu i rozwoju poszczególnych gałęzi biznesu i gospodarki, sfery publicznej czy pop-kultury. Analiza określa pożądane kierunki rozwoju, pozwala wpisać się w rozumienie społeczne danej innowacji oraz zrozumieć społeczne oczekiwania, obawy i nadzieje z nią związane.
Razem z Capturing Invisible pomożemy Ci zmapować kierunki rozwoju Twojej firmy i innowacji!
Odwiedź stronę https://imagine-future.project.uj.edu.pl/ i dowiedz się więcej o Capturing Invisible.
Socjotechniczne imaginaria - początki
Sheila Jasanoff i Sang-Hyun Kim, dwójka naukowców z dziedziny studiów nad technologią i społeczeństwem, stworzyli w 2009 roku pojęcie socjotechnicznych imaginariów - kolektywnych wyobrażeń dotykających porządku społecznego oraz życia, powiązanych z naukową, technologią, politykami publicznymi, zdrowiem, biznesem, społeczeństwem.
Czym dokładnie są imaginaria?
Socjotechniczne imaginaria to zbiorowe wyobrażenia na temat przyszłości. Powstają na podstawie bieżących wydarzeń ze świata nauki, społeczeństwa i polityki. Wyobrażenia kształtują się w wypowiedziach polityków, dokumentach strategicznych, finansowaniu nauki, polityk publicznych, prawodawstwie, kulturze popularnej, środkach masowego przekazu, w codziennych rozmowach. Zbiorowe wyobrażenia mogą rozwijać się wielotorowo. Mogą mieć charakter dominujący - wspierać obecny stan rzeczy, lub mogą być alternatywne, podważające dominujący system, a przez to mogące wpływać na jego zmianę.Przykłady socjotechnicznych wyobrażeń
Wyobrażenia mogą przybierać różne formy – na przykład dotyczyć bezpieczeństwa energetycznego czy roli energii jądrowej w rozwoju i modernizacji kraju, działań na rzecz ekologii i ochrony środowiska, pojmowania i rozumienia pojęcia sztucznej inteligencji. Wyobrażenia mogą wzmacniać przekonanie, że najważniejszą obecnie globalną potrzebą jest ograniczenie konsumpcji, redukcja odpadów i emisji gazów cieplarnianych. Z drugiej strony mogą roztaczać wizję, w której kryzys ekologiczny i klimatyczny zostanie zażegnany poprzez innowacyjne projekty geoinżynieryjne, modyfikację składu atmosfery, kolonizację kosmosu.To nie magia – to nauka!
Wyobraź sobie, że rozumiesz jak w różnych kontekstach społeczno-kulturowych myśli się o innowacji, jakie są oczekiwania wobec nowych technologii, produktów; czego społeczeństwa się boją a czego pożądają…. Teraz możesz zbadać, jakie imaginaria kształtują naszą rzeczywistość społeczną oraz wpływają na naszą przyszłość. Capturing Invisible to nowatorska metoda badawcza, która umożliwia uchwycenie niewidzialnych elementów naszych wyobrażeń, zrozumienie ich i wręczenie Ci narzędzi do konkretnych działań.
Socjotechniczne imaginaria pojawiają się w różnych sferach naszego życia — w wypowiedziach polityków, dokumentach strategicznych, mediach czy codziennych rozmowach. Imaginaria mogą być dominujące, wspierając obecny stan rzeczy lub alternatywne, podważające dominujący system. Mogą kształtować nasze przekonania na temat tego czym jest życie – wynikające z innowacji w genetyce czy biotechnologii, sztucznej inteligencji, energii, środowiska, czy kryzysu klimatycznego. Wyobrażenia wpływają na nasze decyzje, polityki społeczne, rozwojowe i alokację zasobów. Pokazuje to jak niezwykle istotna i potrzebna jest metoda badawcza Capturing Invisible. Umożliwia nam ona zgłębianie zbiorowych wyobrażeń i zrozumienie, jak wpływają one na nasze społeczeństwo.
A co najważniejsze Capturing Invisible da Ci narzędzia, by kształtować przyszłość poprzez dostosowanie Twoich produktów, usług czy technologii do oczekiwań społecznych.